Kostråd

Ok. Nu har jag läst på. Öl innehåller maltos som tydligen är en mycket snabb kolhydrat och därav inte bra. Så där sprack det.

När det gäller LCHF-dietens inställning till frukt har jag fått en del kritiska kommentarer från olika håll. Så nu läste jag även på om det igen. Så här står det i Annika Dahlqvists (en av dom ivrigaste förespråkarna för den här dieten) kostråd:

"Frukt är möjligen nyttigt, men höjer blodsockret, och fruktosen lär gå rakt
in i fettväven, och lagras upp där som fett, varför man kan vara litet restriktiv

vid viktnedgång. (särskilt bananer och vindruvor innehåller mycket kolhydrater).

Förslagsvis kan man äta 1 frukt om dagen, gärna som efterrätt.

Om viktnedgången går för trögt bör du utesluta frukt, bröd och nötter helt, tills

du väger det du vill."


Det handlar alltså inte om att det skulle vara dåligt att äta frukt, däremot ska man göra det i måttliga mängder under en period när man vill gå ner i vikt. Vidare om fysisk träning kan man läsa:

"Fysisk träning är bra för att främja hälsa, kraft och välmående. Dessutom får
kroppen en signal att den inte får bryta ner muskulatur, utan bara ta energi från

fettdepåerna.

Men en överviktig person har mycket svårt att gå ner i vikt enbart med fysisk

träning om den fortsätter att äta hög andel kolhydrater.

Det går mycket lättare att träna när man går ner i vikt."

Jaja. Detta är alltså inte mina ord. Jag vet inte vad jag ska tro längre. Mer än att jag hoppas Annika har rätt. Vill ni läsa hennes kostråd i sin helhet kan ni göra det här: http://www.pagina.se/filer/Kostprogram%20för%20LCHF.pdf


Kommentarer
Postat av: Erik

Fysisk träning är bra om man ska åka vasaloppet.

2009-04-02 @ 20:16:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0