Efter påsk

Påsken i Malmö var trevlig. Jag var inhyst hos D, M och Lilla A. En av höjdpunkterna blev den danska nationalsporten äggtrillning som vi tävlade i på påskdagen. Det går till så att man har varsitt hårdkokt ägg som man målar så man känner igen sitt eget. Sen ställer alla upp sej på toppen av en backe som mäter ca 10 meter och släpper ner sina ägg, ett i taget. Längst tävlande börjar. Sen går man ner och hämtar sina ägg och går upp för backen igen. Alla ägg som fortfarande är hela nog att kunna rulla får fortfarande vara med och tävla. Sen släpps äggen iväg en andra gång, nu i omvänd ordning i förhållande till hur långt äggen kom vid första släppet - kortast först alltså. Sen håller man på så. Ganska snart krossas skalet och vitan så att gulorna hoppar ut. Då fortsätter man rulla bara gulorna tills inte heller dom är hela nog att rulla längre. Den som har sin gula kvar i rullbart skick sist vinner. Vi var sex tävlande. Jag hamnade på en försmädlig fjärdeplats - just utanför pallen alltså... Den värsta placeringen...

Och eftersom "förlust" är ett ledord i mitt liv lyckades naturligtvis inte mitt Öis rubba Malmö FF på sin nya fina arena (som dock inte är lika snygg som Gamla Ullevi). Men nåt annat var väl inte heller att vänta. Så jag får väl vara glad att jag fick uppleva Malmöfansens glädje över sin nya arena och inte minst deras underbara hyllning till inhoppande tvåmålsskytten Agon Mehmeti, som väl lär få sitt definitiva genombrott i år. På melodi "La donna e mobile" sjunger dom: "Tunn som en rögad ål, ändå så gör han mål, Agon Mehmeti, Agon Mehmeti". Mäktigt.

Apropå fotboll: nu börjar Liverpool-Chelsea, så nu måste jag ta plats i tv-fåtöljen. Kort bara: Idag vidareutvecklade jag mitt blomkålsmos. Jag kokade med lite morötter tillsammans med blomkålen och när jag hällt av vattnet och fyllt på med grädde stoppade jag ner några vitlöksklyftor och klippte ner en knippe persilja. Dessutom klickade jag i en rejäl klick smör innan jag lät stavmixern jobba. Mycket gott. Jag åt det med falukorv, champinjoner och lök. Det var dock första måltiden på länge nu som höll sej inom ramen för min diet. Påsken har varit katastrofal i det hänseendet. Men skärpning utlovas från och med idag! Och visst, som du påpekar i kommentaren, M, måste vi börja träna igen också.

Vad gäller min vikt så ska jag mäta den imorn bitti, så att den blir rättvisande i jämförelse med tidigare mätningstillfällen. (I morse befann jag mej fortfarande i Malmö när jag vaknade och där fanns ingen våg i min närhet...)

Nu fotboll. Kanske ska jag ta mej en morot till matchen...

Kommentarer
Postat av: Anonym

morot? var rotfrukter verkligen en godkänd del av dieten?

2009-04-14 @ 22:39:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0