Öl!

Sen jag köpte den där vågen i helgen har den fått stå kvar där jag först ställde den: mitt på vardagsrumsgolvet. Där kan jag alltid se den och på så sätt hela tiden påminnas om att jag måste vara sträng mot mej själv nu - något jag i mitt tidigare liv alltid hade väldigt svårt för. Samtidigt har jag börjat inse - med viss hjälp av E - att det kanske inte tjänar så mycket till att väga sej flera gånger om dan (vikten går ju så väldigt upp och ner under en dag beroende på om det är före eller efter t ex träning eller matintag). Så det bästa är kanske om jag fortsättningvis håller mej till att mäta min vikt varje morgon precis när jag stigit upp - men naturligtvis efter att jag hunnit gå på toaletten och kissa bort några hekto. I morse vägde jag 88,8, i förrgår vid samma tidpunkt 88,9. En liten men ändå klar indikation på att saker och ting går åt rätt håll...

...vilket känns bra, med tanke på att jag måste erkänna att jag tyvärr inte lever helt enligt reglerna. Igår eftermiddag t ex kom två kollegor och tyckte vi skulle gå ut och i solen och äta glass. Jag kunde inte säga nej. Och dessutom köpte jag bröd i förrgår. Jag längtade så efter en macka till frukost. Visserligen valde jag nån slags fullkornsknäckebröd som utger sej för att vara nyttigt som bara den, men lik förbannat innehåller ju det (och alla andra bröd jag kunde hitta) så mycket kolhydrater att jag blir alldeles svimfärdig när jag tänker på det. Men jag håller mej i alla fall till bara en brödskiva (med smör och ost) och till det en tallrik yoghurt, numera med jordgubbar i. Jag hittade jordgubbar som innehåller 6,6 g kolhydrater. (Egentligen är lägsta tillåtna siffra 5g men jag tycker nog gubbarna ligger tillräckligt nära för att jag ska kunna äta dom med gott samvete).  

Igår kväll var jag hemma hos E och S. E tyckte att jag skulle unna mej en öl och ställde fram en burk av Pripps blå:s folkliga variant på bordet. Jag tittade - min nya vana trogen - på innehållsdeklarationen och såg då till min oerhörda förvåning att den innehöll bara 3,3 g kolhydrater. Det är ju till och med mindre än mjölk! Och nåt socker innehåller ju inte ölen heller så rimligtvis borde det ju inte vara nåt problem alls att dricka öl i den här dieten. Nu vet jag förvisso att det finns andra begrepp också som kalorier och proteiner och att det inte bara är en, utan flera, vetenskaper att förstå sej på hur alla dessa begrepp förhåller sej till varandra. Och jag har för mej att öl faktiskt var med på svarta listan i LCHF-dieten. Men jag måste ju gå till botten med det här känner jag. Jag lär återkomma i ämnet. Tänk om jag har ett riktigt scoop här. Jag ser redan kvällstidiningarnas rubriker framför mej: "Så blir du av med din ölmage - drick en öl till maten varje dag!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0