Kraftlös löpning

Efter dom två långlöpningarna blev det inte mer sprunget förra veckan. Istället blev det alldeles för mycket socialt umgänge: sånt som alltid leder till dålig mat och dryck. Och än mer oroväckande är att den nya vecka som nu börjat kommer innehålla såväl ett kulturkalas som en way out west-festival. Min vikt imorse låg på 82,8 och mitt mål får vara att åtminstone ligga kvar under 83 nästa måndag.

I förmiddags påbörjade jag ett nytt långlöpningspass; jag gick (omedvetet) ut rätt mycket hårdare än sist (nästan en minut snabbare redan vid 2,6 km). När jag fortsatte att hålla det tempot, i väntan på att komma ut på Älvborgsbron och blåsas full av krafter, blev det istället motsatt effekt däruppe: luften stod helt still, solen sprängde igenom molntäcket och den kvava åskvärmen gjorde det jobbigt att andas. Där benen förra veckan fylldes med spring, fylldes dom nu med bly. Och ganska kort efter passeringen vid 7,6 - då jag kommit ut till vattenkanten och kände att inte heller det hjälpte - gav jag fan i det och hoppade på bussen hem.

Dagens tider: 12,42 (2,6) - 24,59 (5,0) - 39,21 (7,6)

Kommentarer
Postat av: e

Sett och hört:



Jag körde en hel del överkropp på gym kombinerat med rullstakning inför årets lopp, och jag har aldrig varit i bättre stakningsform. Jag dubbelstakade nog 80% av de nio milen, och slog min tid från förra gången med över en timme.



Mitt tips är alltså att träna stakningsmusklerna på gymet. Korsrygg och mage är viktiga, liksom latissimus och triceps.

"Hur kan sådan styrka vara bra under ett långlopp som Vasaloppet?" frågar sig väl någon då. "Man borde väl satsa på uthållighet"? Mitt svar är att styrka är bra även under långa lopp. Du kan ligga och arbeta på en mycket lägre andel av musklernas maxstyrka, och då orkar du längre. Du kan också staka dig över småknixar där andra måste diagonala, och på så vis tjäna tid och spara energi.



Tänk på att jobba med magen när du stakar, inte bara med armarna! Kombinera sedan gymträningen med riktig stakning på snö eller asfalt så blir det kanon.

2009-08-11 @ 21:06:46
Postat av: Anonym

Sett och hört:



Jag körde en hel del överkropp på gym kombinerat med rullstakning inför årets lopp, och jag har aldrig varit i bättre stakningsform. Jag dubbelstakade nog 80% av de nio milen, och slog min tid från förra gången med över en timme.



Mitt tips är alltså att träna stakningsmusklerna på gymet. Korsrygg och mage är viktiga, liksom latissimus och triceps.

"Hur kan sådan styrka vara bra under ett långlopp som Vasaloppet?" frågar sig väl någon då. "Man borde väl satsa på uthållighet"? Mitt svar är att styrka är bra även under långa lopp. Du kan ligga och arbeta på en mycket lägre andel av musklernas maxstyrka, och då orkar du längre. Du kan också staka dig över småknixar där andra måste diagonala, och på så vis tjäna tid och spara energi.



Tänk på att jobba med magen när du stakar, inte bara med armarna! Kombinera sedan gymträningen med riktig stakning på snö eller asfalt så blir det kanon.

2009-08-11 @ 21:09:05
Postat av: M

E - så mkt energi som du lægger på den hær bloggen borde du næstan oxå åka Vasaloppet. Eller ænnu roligare, gøra en Ironman. Du kan få 10 timmar på dej eftersom du inte e lika trænad som M! Och så namedroppar du muskler på latin!

M - fortsætt køra hårt. Gøteborgsvarvet kanske du kunde springa under 1.45 efter ett års træning. Men om du kommer i mål e det ju oxå bra :)

2009-08-11 @ 23:40:40
Postat av: E

Ska nån av er, Martin och Magnus, spela alelyckan open?

2009-08-12 @ 08:24:56
Postat av: M

Yep, jag anmæler mig och en danskjævel i a-klassen så får vi se! Vågar du vara med? imorgon ska jag spela badminton før førsta gången på 1 år :) Jag åker fram och tillbaka på søndagen...

2009-08-12 @ 11:04:27
Postat av: E

Har inte bestämt mig än. Vill träna först, men jag har ju ingen att träna med...

2009-08-12 @ 11:14:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0