Mitt allra första inlägg

Jaha. Om du som läser det här tror att det är skrivet av fri vilja har du fel. Jag är blott en voodoo-docka, styrd av mästercoachen E:s sylvassa nålar. E är mannen som skapat denna blogg. Han är påhejare och påpiskare på min väg mot en anständig kondition och en rimlig kroppshydda. Och förutom nålar har han även händerna fulla av morötter. En av dom större morötterna är nog Vasaloppet 2010. Det verkar så med tanke på hans val av namn på bloggen. (Personligen tycker jag att det är mycket viktigt att folk håller kvar vid det uttal av årtal som var gängse före sekelskiftet (nittonhundratio blir tjugohundratio) eftersom det är ett enklare och mer naturligt sätt att uttrycka saken på, men det tycker tydligen inte E och då blir det heller inte så. E bestämmer. Basta.)

Nåväl. E har sina poänger. Vasaloppet är säkert ett trevligt lopp. Och i form behöver jag komma. Och saker som pekar mot en gryende form har börjat hända. Jag har t ex kommit över min tidigare väl ingrodda gymskräck. Senast idag körde jag ett ordentligt konditionspass i 1 timme och 1 kvart. Sen gick jag hem och åt middag, bestående av gräddstuvad broccoli, blomkål och vitkål med nersmält stiltonost, lax och knapserstekt bacon, ruccolasallad och tomat. Gott! Och framförallt: nästan helt utan kolhydrater!

Det här med att slopa kolhydrater är inte E:s idé. Det har jag faktiskt kommit på själv. Jag har ätit så mycket pasta, ris, potatis och bröd i mitt liv att jag blir alldeles kallsvettig när jag tänker på det. Men nu - när det börjar visa sig att det är just dessa hydrater som är bovarna i folks fettdramer - får det vara slut. Och socker ska vi inte bara tala om. Jag har varit ett kakmonster ändå sen mormor bakade sin första kaka till mig. Även det måste få ett slut. I gengäld ska jag äta naturliga, feta produkter i kombination med mycket sallad och bra grönsaker (alla grönsaker är inte bra; jag håller som bäst på att lära mig vilka som är vilka).

Tanken med mitt nya liv är alltså att motion och nya kostvanor ska leda till att jag får en mer tilltalande kroppsform och att jag ska orka åka ett helt vasalopp om mindre än ett år. Och alla som är nyfikna på att följa mina strävanden är välkomna att göra det här på denna min blogg.

Kommentarer
Postat av: lisa

Underbart! Jag kommer att följa varje steg du tar mot toppen

2009-03-25 @ 08:37:33
Postat av: lisa

Det vore kul med lite bilder också

2009-03-25 @ 13:56:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0