Våg, mage, kyckling

Så har jag då inhandlat en våg och ett måttband. 214 spänn på Clas Ohlson. När jag kom hem klädde jag av mej alla kläder och hoppade förväntansfull upp på vågen: 89,9. Jag satte mej sen på toaletten en stund och klev därefter raka vägen upp på vågen igen: 89,7! Kändes ju fint att med så enkla medel kunna åstadkomma en viktminskning...

Sen mätte jag min mage där den är som störst. Det var inte helt enkelt eftersom det blir så olika mått beroende på var i ut/in-andningen man stannar upp inför mätandet. Men jag tror att ett någorlunda rättvisande mått är 98 centimeter. Med dessa siffror klara för mej gick jag in på en sida som räknar ut BMI och sånt. Det visade sej att mitt BMI är 26, vilket innebär att jag hamnar i kategorin "övervikt" (26-30) men är väldigt mycket närmare "idealvikt" (19-25) än "fetma" (över 30). För att komma ner i idealviktskategorin krävs det alltså ingen gigantisk viktminskning: det räcker att jag kommer ner till 86 kilo för att nå BMI 24,9 och på så sätt hamna på rätt sida gränsen. Men: jag har ju svårt att tro att magmåttet påverkas så jättemycket av några ynka kilon hit och dit. Och egentligen är det ju inte vad min våg visar för siffror som är problemet - det är min fula mage.

På den där räknesidan kunde man också räkna ut sitt kroppsfett i procent. Då skulle man bl a fylla i sitt midjemått. Nu kan ju knappast midjemått vara samma sak som måttet där magen är som störst, så jag fick ta fram måttbandet på nytt: 93 centimeter visade det nu. Det gav två olika resultat: 19 % enligt något som heter YMCA-formeln och 22% enligt något som inte heter så. Enligt YMCA:s resultat klarar jag mej inom kategorin "normal"; enligt det andra resultatet ligger jag däremot "på gränsen till övervikt" (21-25).

Vad ska jag då få ut av allt detta? Två saker kanske: 1. Skillnaden mellan midjemått och magmått (eller bukmått som E kallat det i en kommentar) är alltså hela 5 centimeter. Ett rimligt mål är väl att den skillnaden ska ha suddats ut lagom tills jag står på startlinjen i Sälen. 2. Att när jag börjar närma mej idealvikt såpass mycket att vågen visar 86,2, kan det räcka med att gå och bajsa för att nå hela vägen fram.

PS. Välkomna alla nya läsare och kommentatorer! Nu ska jag titta till kvällens kyckling som ligger och gottar sej i kylskåpet i en marinad med massa citron, timjan och vitlök. Jag tänkte späcka den med ännu mer vitlök och persilja, stoppa den i ugnen tillsammans med endiver, vitkål och tomater och sen äta den på en bädd av blandad sallad med gröna bönor och smörstekta champinjoner.

PS2. Tråkigt nog, S, verkar Kiwi innehålla en hel del kolhydrater. Inte så illa att det inte går att äta en endaste Kiwi, men tillräckligt illa för att det inte ska kännas bra att ha i filen/yoghurten varje morgon.


Kommentarer
Postat av: E

Det är bra att du ser dig själv på startlinjen i sälen. Du måste fokusera mer på det långsiktiga målet.

Detta är för övrigt fortfarande världens roligaste blogg.

2009-03-28 @ 18:52:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0