Regnlöpning!

Eniro! Inte visste jag att man kunde mäta distanser där. Men det kan man, fick jag veta imorse när jag åt en god men jobbigt onyttig frukost på ett franskt café i Olskroken (dit jag gick (fort) på 27 minuter). Där - i egen hög person - satt den mytiske E (med S, M och M i maskopi) och gav order. Kravet på 5 kilometer på 23 minuter står fast. Så när jag kom hem satte jag mej och drog streck på enirokartan och kom fram till att varvet vid Mossen faktiskt är ganska exakt 1 km långt. Sen kollade jag ut ett bra ställe, lite närmare mitt hus, att börja springa ifrån, vilket ger ett förstavarv à 1,8, sen två varv à 1 km, och till slut ett fjärde som slutar i ett 200 meter långt upplopp och alltså blir 1,2 km långt. Första mellantiden valde jag dock att ta efter 800 meter, alltså när jag ger mej ut på första varvet - på så sätt får jag tre kilometermellantider. 

Nåväl. Idag kändes det mycket bättre än i förrgår. Jag var inte alls lika tung i benen och kände att jag hade vissa krafter att trycka ifrån med redan från början. Dessutom började regnet falla redan efter 200 meter. Perfekt! (På den tiden när jag tävlade i löpning (när jag var typ 9-15) gjorde jag alltid mina klart bästa lopp när det regnade; man orkar ju så oerhört mycket mer då.) Under andra varvet slutade dock regnet falla, tröttheten började komma på allvar och jag blev orolig att jag gått ut för hårt. Men så plötsligt, mitt under tredje varvet, kom dom härliga dropparna tillbaka med nya krafter: ösregn! Det fick mej att våga öka tempot igen och sista varvet sprang jag i ett - för mitt otränade tillstånd - furiöst tempo. Efteråt låg jag och pustade ut i säkert 5 minuter innan ösregnet övergick i hällregn och jag började lomma hemåt.

Tiderna? Här är dom: 4,06 (800 m) - 5,07 (1 km) - 5,09 (1 km) - 5,03 (1 km) - 5,24 (1,2 km) = 24,49.

Jag måste tyvärr erkänna att 23 minuter känns som ett hopplöst mål. Jag tyckte som sagt att jag sprang riktigt fort idag. Men, men. När jag kom hem stod vågen på 87,1 och så nära 86 har jag aldrig varit. Så det målet känns i alla fall inte långt bort nu. Men - som E betonade med viss skärpa i rösten i morse - mitt långsiktiga mål är ju förstås Vasaloppet. Jag får inte glömma det. Snart måste jag nog skaffa mej ett par rullskidor...


Kommentarer
Postat av: Anonym

Starkt. Nu är det nästan bara milen kvar. Klarar du den under en timma är du vass. Och sen vasaloppet. Klarar du det under en dag är det starkt.



Du spelar racketontävling 31 maj.

2009-05-09 @ 16:46:09
Postat av: Anonym

Vadå starkt? Jag tog verkligen ut mej idag och ändå är jag sjukt långt ifrån 23-minutersmålet. Som jag alltså kommer få jävligt svårt att klara inom överskådlig framtid.

2009-05-09 @ 17:24:35
Postat av: j

ligg lågt med tidsmålen ett tag. tänk på vasaloppet istället.

2009-05-10 @ 12:38:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0