Limpa

Så var ännu en härlig helg på väg att ta slut och söndagsångesten handlar mest om att det nu kommer ta sex långa dagar innan jag återigen ska få ägna en hel förmiddag åt mina älskade svampar. Min korg blev idag så välfylld med kantareller, trattkantareller, blek och rödgul taggsvamp och svart trumpetsvamp att jag, på väg hem genom Guldheden, blev stoppad inte mindre än sex gånger av nyfikna förbipasserande som ville titta på min skörd. Och jag föreläste förstås gärna en stund: visade hur man känner igen taggsvampen på taggarna och sånt.

Och även om det inte blivit mer löpning har väl i alla fall promenaderna till och från skogen bidragit till lite fettförbränning. Efter några dagar över 80 i början av veckan har jag nu stabiliserat mej strax därunder. 79,6 i morse.

Och fotboll! Vilken sport! Jag har avnjutit tre matcher i helgen och fått se inte mindre än fem slutminutersmål. Ekenbergs 2-1 för Mjällby i 93:e, Zlatans i 94:e, Vinicius 1-1 i 88:e för Häcken mot AIK i cupsemin och sen Nils-Eric Johanssons 2-2-kvittering i 119:e och två minuter senare, på tilläggstid i förlängningen, Markus Jonssons 3-2.

Som öisare har jag otroligt många gånger dom senaste åren förbannat det faktum att anspänningen hos fotbollsspelare när slutsignaler närmar sej så ofta leder till sena mål. Men samtidigt är det ju just det som gör att man inte kan annat än älska den här sporten; skiljer det inte tre mål när klockan står på 90 kan man aldrig veta hur det ska sluta... 

Nu ska jag tillbaka till tennisfåtöljen. US open är ju i full gång och Eurosport har den goda smaken att sända i båda sina kanaler. Om inte matcherna i "vanliga" Eurosport är alldeles fantastiska väljer jag alltid Eurosport 2 för dom underbara brittiska kommentatorernas skull. Jag vet inte hur många timmar jag spenderade tillsammans med Simon Reed, Frew McMillan, David Mercer och Bob Hewitt under mina tonår innan Eurosport Nordic uppfanns och tråkiga svenska kommentatorer förstörde en stor del av upplevelsen. Så det är verkligen härlig nostalgi att få återuppleva äkta brittisk tennispoesi. Bara som exempel: när Novak Djokovic försöker sej på en stoppboll ur ett väldigt svårt läge vid setboll mot sej och missar helt: "what an extraordinary piece of decision making from Djokovic there!" (Med detta sagt måste jag dock tillägga att både Maria Strandlund och Birger Folke är mycket bra i svenska Eurosport - Rolf Norberg däremot får mej att vilja kasta ut teven genom fönstret.)

Dagens söndagmiddag: blomkålsmos och köttfärslimpa, med kantareller som legat och gottat till sej i rikligt med grädde vid sidan om limpan. Mat blir inte godare!

Kommentarer
Postat av: E

Du tynar ju bort. Du ska börja bygga muskler nu istället. Vasaloppsmuskler. Det är order från coachen.

2009-09-09 @ 07:12:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0