och nu har jag sprungit också...

Faktum är att jag gav mej ut och sprang redan i fredags kväll, men jag har av någon anledning inte funnit inspiration att skriva det här andra mathjulsinlägget förrän nu efter runda nummer två i nysatsningen (som jag alltså precis avverkat). Här kommer tiderna:

I fredags (5 km): 4,43 - 4,55 - 5,06 - 5,02 - 4,35 = 24,21

Idag: (7 km): 4,52 - 4,57 - 4,59 - 4,58 - 5,06 - 5,07 - 4,42 = 34,41

Jag har alltså klarat att ligga på ungefär 5-minuterstempo båda gångerna, vilket jag anser vara gränsen för vad som kan kallas löpning. Så det känns ju ok. Men satan vad jobbigt det har varit! Jag har tagit ut precis allt ur kroppen båda gångerna och legat orörlig i flera minuter efteråt, på ett sätt som jag inte gjort sen jag vaggade omkring med en över 90 kilo tung kropp i den här bloggens barndom.

Idag förvärrades det hela ytterligare av att jag sprang i långbyxor - något det egentligen är alldeles för varmt för ännu. Men jag har bara ett par shorts som funkar bra att springa i, och dom blev förstörda i tvätten i förra veckan. Snöret som man knyter åt i midjan har åkt långt, långt in i resåren och är alldeles omöjligt att få ut. Så när jag sprang i fredags fick jag dra upp byxorna nästan var hundrade meter för att hindra dom från att glida så långt ner att sladden till mp3-spelaren skulle kunna bli för kort. (Jag har ju inte lika stor mage nu längre som förr i tiden.)

Idag föll alltså valet på ett par (iofs ytterst tunna och lätta) träningsbyxor, men innan nästa runda måste jag helt enkelt försöka hitta ett par nya löparshorts. Fan. Det var ett helvete att hitta dom jag haft tills nu, eftersom jag har som minsta krav att det ska finnas fickor med blixtlås (för nyckel och mp3) och detta verkar inte ha särskilt hög prioritet hos världens shortstillverkare.

Vad gäller mål för min nysatsning så går det nog att dela upp dessa i två olika kategorier: ett viktrelaterat och ett löprelaterat. Efter den här sommaren väger jag allldeles för mycket igen. När det var som värst var jag uppe över 84 kilo. Men på sistone har jag börjat äta strikt efter LCHF igen och då kommer ju resultaten omgående. Jag är nu nere på låga 82 (trots en del helg- och festavbrott från dieten) och om jag dessutom ser till att komma igång med löpningen, så ska jag nog hyfsat snart komma ner under 80 igen. Sen blir det stora målet att hålla mej där.

Löpmässigt tänkte jag att det kanske kunde vara rimligt att satsa på att så småningom klara att springa en mil under 46 minuter. Det känns lagom svårt. Det kommer inte bli lätt, men det bör kunna gå. Vad tror ni, kära läsare?

Kommentarer
Postat av: j

46 minuter är absolut inom räckhåll. det blir 4,36 per kilometer, vilket imponerande nog är ungefär den tid du gjort dina avslutande kilometrar på under dessa två inledande löprundor. stark inledning på satsningen!

2010-08-31 @ 19:59:23
Postat av: e

Sprang du sju varv på din nyuppmätta 1-kilometerssträcka?

2010-08-31 @ 20:51:02
Postat av: Jag

Svaret på den frågan är nästan ja. Jag mätte också upp en kilometerlång sträcka fram till den slinga som jag sen harvar runt på. Så jag sprang fem varv plus start och slutsträcka.

2010-08-31 @ 21:48:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0