På väg mot formen igen

Så har det gått ett tag igen, sen jag sist skrev nåt här. Dels beror det väl på att jag fortfarande inte riktigt bestämt mej för vilket fokus den här bloggen ska ha framöver; och dels har det att göra med att träningen gått så dåligt. Varje löpförsök har slutat i obehagliga ljumsksmärtor, som gjort att jag inte förmått springa längre än max en halvtimme. Men så idag kom äntligen ett steg i rätt riktning: jag fullföljde en hel mil, och med fyra sekunder slog jag dessutom mitt tidigare pers på den nya milsträckning som jag bloggade om första gången den 23 januari.

Denna mil består av 7 varv à 1350 meter och sen en avslutande 550 meter lång spurtsträcka. Och dagens tider blev:

6,43 - 6,58 (13,41) - 7,01 (20,42) - 7,08 (27,50) - 7,13 (35,03) - 7,08 (42,11) - 6,44 (48,55) - 2,08 = 51,03

För att vara så långt från toppform som jag ju i dagsläget är, så kändes det riktigt bra. Förvisso började ljumskarna återigen göra sej påminda när jag närmade mej en halvtimmes löpning och jag blev då också lite rädd för om jag skulle orka hela vägen - detta ledde till en temposänking som förstörde möjligheterna till en riktigt bra tid. Men smärtan höll sej sen faktiskt hyfsat i schack, och på slutet orkade jag spurta på rätt bra: trots att jag, inför sista 550, låg sex sekunder efter mitt pers från januari, lyckades jag alltså till slut slå mej själv.

Så nu är jag igång på allvar igen. Nästa steg blir att bli stabil på tider strax under 50 minuter på den här milen. Sen gäller det att börja öka distansen, med bibehållet tempo. Det självklara målet i Göteborgsvarvet är ju att hålla 5 min/km och således klara 1,45.


Kommentarer
Postat av: lisa

Vilket datum är varvet? Ska man komma ner och bevittna månne

2010-03-22 @ 20:16:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0